Historie koor

Historie van het koor

Op 19 oktober 1923 werd door enkele enthousiaste zangers de Christelijke gemengde zangvereniging Excelsior opgericht. Dirigent was de heer Visser. Op het programma stonden werken uit de bundel “Gemakkelijke werkjes voor kleine koren”. Men zong toen a-capella, soms met begeleiding van een pianist.

In latere jaren werd veel aan concoursen meegedaan. Soms moesten daarvoor hele reizen gemaakt worden. Zo werd bijvoorbeeld in 1930 deelgenomen aan een concours in Baarn. Verschillende busondernemingen werd gevraagd een offerte uit te brengen en na het storten van een borg van ƒ10,- kon de bus met 24 zitplaatsen voorrijden. De totale kosten bedroegen ƒ48,-; er werd een derde plaats in de wacht gesleept. Bovendien waren veel repetities nodig, die gehouden werden op maandag- en vrijdagavond in een zaaltje in de Kerkstraat. Dit duurde tot de oorlog uitbrak.

De oorlogsjaren waren problematisch. Om zich niet te hoeven aansluiten tot de Cultuurkamer ging het koor gedurende deze jaren verder als kerkkoor. Er werd gerepeteerd na de kerkelijke viering, bij het licht van een carbidlamp en met een orgel dat gepompt moest worden voordat het geluid produceerde. De oudere leden van het koor herinneren zich nog de geweldige sfeer en de band die er was met elkaar. De repetities liepen vaak uit waardoor een aantal leden moest blijven slapen! Dirigent Visser moest na verloop van tijd onderduiken. Een vervangende dirigent werd gezocht. Zijn vergoeding was 10 pond bonen en een zij spek.

concertfoto2In mei 1945 werd de Christelijke gemengde zangvereniging weer in ere hersteld. Geleidelijk aan werd het repertoire veranderd en kwamen er meer oratoriumwerken op het programma, zoals “Die Jahreszeiten” en “Die Schöpfung” van Haydn en de “Paulus” van Mendelssohn Bartholdy. In 1970 overleed de heer Visser; 46 jaar was hij als dirigent en voor velen als vriend aan het koor verbonden geweest. In de zeventiger jaren was het kwakkelen; in korte tijd passeerden vier dirigenten de revue.

Sytze Stel-1In 1980 trad Sytze Stel aan. Onder zijn leiding werd het reeds ingestudeerde “Weihnachtsoratorium” uitgevoerd. Het klikte meteen tussen koor en dirigent. Op zijn voorstel ging het koor aan een ander repertoire werken om zich daarmee te onderscheiden van andere koren. Ook de naam werd veranderd in Christelijk Oratoriumkoor Excelsior. Door Sytze Stel is hard gewerkt aan het waarmaken van wat oratorium inhoudt: goede uitspraak, goede zangtechniek, luisteren naar elkaar om daarmee van het koor één geheel te maken zodat de werken uitgevoerd worden zoals de componist het bedoeld heeft.

Op vaak speelse, maar indringende wijze probeert hij uit het koor te halen wat er in zit: niet alleen noten, maar ook klankkleur. Bovendien wordt de koorleden de mogelijkheid geboden om deel te nemen aan zang- en ademhalingsoefeningen onder leiding van een zangpedagoge.

Sytse Stel heeft 38 jaar voor het koor gestaan. Sinds 1980 dirigeerde hij het Haarlemmermeers Oratorium Koor en hij heeft nooit een concert hoeven missen. Hij heeft aangegeven zijn lange carrière als dirigent te willen beëindigen met een voorjaarsconcert op 9 maart 2018. Hij dirigeerde opnieuw op overtuigende wijze het Requiem van Fauré en Die sieben Wort Christi am Kreuz van César Franck. Het koor begrijpt zijn beslissing, maar zal hem zeker missen. Sytze heeft vele oratoria met het Excelsior ingestudeerd en uitgevoerd. Hij achtte het altijd zijn belangrijkste taak om anderen met zijn muzikale opvattingen en ideeën te inspireren en dat is hem uitstekend gelukt. Het koor is hem daar zeer dankbaar voor.

Om aan te geven dat het koor het enige oratoriumkoor in de Haarlemmermeer is, werd de naam van het koor in 1998 gewijzigd in “Haarlemmermeers Oratoriumkoor Excelsior”. Op dit moment bestaat het koor uit ongeveer 60 leden. Het koor streeft er naar elk jaar een concert te geven, begeleid door een beroepsorkest en -solisten.

In de afgelopen jaren werden met medewerking van het Nederlands Radio Orkest, het Holland Symfonie Orkest en het Promenade Orkest werken uitgevoerd als “Ein Deutsches Requiem” van Brahms, de “Johannes Passion” en diverse cantates van J.S. Bach, “Davidde penitente” van Mozart, maar ook het “Stabat Mater” van F. Poulenc. De “Messe Solennelle” van Rossini werd ingestudeerd: een prachtig avondvullend stuk. Onder andere in 2003, 2006 en 2009 volgde opnieuw de Johannes Passion van Bach.

Vanaf 15 maart hanteert Rob Meijer de baton en bereidt het koor zich onder zijn leiding voor op een uitvoering van de Johannes Passion van Joh. Seb. Bach (2e versie)